Betalingsachterstand

Wij vragen u de huur altijd voor de eerste van de maand te betalen. Betaalt u niet op tijd? Dan brengen wij incassokosten bij u in rekening. De hoogte van de incassokosten is gelijk aan een percentage van de betalingsachterstand namelijk:

  • 15% over de eerste € 2.500,-
  • 10% over de volgende € 2.500,-
  • Het minimum bedrag is € 40,-

Veel gevraagd over Betalingsachterstand

Ik heb een betalingsherinnering gekregen, maar ik heb al betaald, wat nu?

Als u pas heeft betaald, kan het zijn dat de herinnering en de betaling elkaar hebben gekruist. U kunt de herinnering dan als niet verzonden beschouwen. Als het al langer geleden is, kijk dan in uw bankgegevens wanneer u heeft betaald. Stuurt u ons een kopie van het betaalbewijs. Wij zoeken voor u uit hoe het kan dat de betaling niet is verwerkt.

Waar kan ik terecht met vragen over mijn achterstand in de huurbetaling aan de deurwaarder?

Neemt u hiervoor contact op met de deurwaarder.

Waarom moet ik incassokosten betalen?

Wettelijk gezien mogen wij incassokosten in rekening brengen wanneer u te laat betaalt. In een eerste aanmaning informeerden wij u over de hoogte van de incassokosten. Als u niet binnen 14 dagen betaalt, brengen wij deze incassokosten bij u in rekening. Deze tweede aanmaning bestaat uit de achterstand en de incassokosten. Als u deze vordering niet binnen vijf werkdagen betaalt, dan wordt de vordering doorgezet naar de deurwaarder. Houdt u er rekening mee dat de deurwaarder ook BTW berekent over de kosten.

Ik zit in een traject schuldregeling. Hoe zit het nu met de achterstand ?

Voor vragen over uw huurachterstand kunt u contact opnemen met Omnia Wonen.

Hoe worden incassokosten berekend?

Incassokosten berekenen wij als volgt:

  • 15% over de eerste € 2.500,-
  • 10% over de volgende € 2.500,-
  • Het minimum bedrag dat wij in rekening brengen bij incasso is altijd € 40,-

Ik heb een aanmaning ontvangen, maar ik betaal automatisch, hoe kan dat?

Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Waarschijnlijk was uw banksaldo te laag op het moment van de automatische afschrijving. De huur is gestorneerd (teruggehaald door de bank). Controleert u of uw voldoende banksaldo heeft en maak het bedrag alsnog handmatig naar ons over. Wij kunnen het bedrag niet alsnog automatisch afschrijven.
  • Het kan zijn dat de maandelijkse huur te laat wordt betaald. Wij vragen u de huur voor de eerste van de maand te voldoen. 
  • Deze aanmaning gaat over een nog lopende achterstand voordat de automatische incasso is verwerkt. 

Ik heb een aanmaning gekregen maar de Sociale Dienst van de gemeente/ mijn gezagvoerder betaalt altijd de huur voor mij. Kan ik hem weggooien?

Nee, u blijft zelf verantwoordelijk voor het betalen van de huur. Zorg ervoor dat degene die de huur voor u betaalt, de achterstand binnen de gestelde termijn aan ons overmaakt.

Hoe spreek ik een betalingsregeling af?

Heeft u problemen met het betalen van de huur? Wacht dan niet af, maar neem contact met ons op. We kijken dan samen met u of een betalingsregeling mogelijk is. Ook kennen wij instanties die u kunnen helpen met uw financiën.

Via 'Mijn Omnia Wonen' heeft u de mogelijkheid om zelf een betalingsregeling door te voeren.

5 meer vragen tonen