Reparatieverzoek aan of in de woning

Wij houden uw woning in goede conditie en voeren een groot deel van het onderhoud en de reparaties uit. U bent verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Wie welke werkzaamheden uitvoert, leest u in de folder Onderhoud, reparaties en schade aan de woning.

Online via 'Mijn Omnia Wonen' kunt u 24 uur per dag een reparatieverzoek aan ons doorgeven. 

Heeft u een spoedeisende klacht buiten openingstijd of in het weekend? En kan de klacht niet tot de eerstvolgende werkdag wachten? Belt u met 0341 278 777. Buiten openingstijd wordt u doorverbonden met de calamiteitendienst.

Veel gevraagd over Reparatieverzoek aan of in de woning

Hoe doe ik een reparatieverzoek?

Een reparatieverzoek meldt u via onze website door in te loggen op Mijn Omnia Wonen. Heeft u buiten kantoortijden een verzoek dat niet kan wachten? Belt u dan 0341 27 87 77. Wij verbinden u door met de storingsdienst.

Waarom vinden reparaties uitsluitend op werkdagen tussen 8.00 - 17.00 uur plaats?

Dit zijn de werktijden waarop onze collega's werken.

Wat moet ik doen bij een spoedeisend reparatieverzoek?

Voor een spoedeisend reparatieverzoek belt u tijdens kantooruren naar Omnia Wonen, telefoonnummer 0341 278 777.

Heeft u een spoedeisend reparatieverzoek na kantoortijd of in het weekend? En kan de reparatie niet tot de eerstvolgende werkdag wachten? Kiest u dan ook het telefoonnummer 0341 278 777. Dan wordt u doorverbonden met de calamiteitendienst.

Kan ik Omnia Wonen aansprakelijk stellen voor schade die ontstaan is door (onderhouds)werkzaamheden?

Wij zijn niet aansprakelijk voor schade aan uw eigendommen , tenzij de schade door onze schuld is ontstaan. In dat geval vergoeden wij de schade. Uiteraard is het belangrijk dat u de schade zo snel mogelijk bij ons meldt. En dat u kunt aantonen dat wij de schade veroorzaakten. In alle andere gevallen kunt u schade melden bij uw eigen verzekering.

Wat kan ik doen aan de condensvorming op mijn ramen?

Heeft u HR++ glas? Dan betekent condens dat het glas goed zijn werkt doet. Het glas heeft een hoge isolatiewaarde. Er ontstaat condens bij een lage buitentemperatuur, samen met een hoge vochtigheid. Dit  gebeurt vaak tijdens de ochtenduren in het voor- en najaar. De condens verdwijnt in de loop van de ochtend weer, zodra de temperatuur oploopt en de luchtvochtigheid afneemt.

Zit er vocht of vuil tussen de ramen? Dan is uw raam waarschijnlijk lek en moet deze vervangen worden. Neemt u hiervoor contact met ons op.

Heeft u enkelglas? Dan helpt goed ventileren vaak om condens te laten verdwijnen.

Waar meld ik een CV-storing/ storing aan de stadsverwarming?

Storingen en reparaties aan uw CV-installatie, radiatoren en thermostaat herstellen wij niet zelf. U mag rechtstreeks contact opnemen met het installatiebedrijf in uw regio.

Afhankelijk van waar u woont kunt u uw storing telefonisch melden:

Amersfoort
Feenstra 088-8455000

N.B.
Bewoners van de Garietstraat bellen Omnia Wonen (Van Dorp 033-4536060)
Bewoners van de Galvanistraat bellen Reijerse BV 035-6013324

Amstelveen 
Feenstra 088-8455000

Arnhem
Feenstra 088-8455000
Stadsverwarming Nuon 0800–0513

Assen
Breman 0900-8212174

Den Haag
Feenstra 088-8455000

Eesveen
Breman 0900-8212174

Elburg
Breman 0900-8212174

Elspeet 
Breman 0900-8212174

Ermelo
Feenstra 088-8455000

’t Harde
Breman 0900-8212174

Harderwijk
Feenstra 088-8455000

N.B.
Bewoners van Triasplein en Bazuindreef bellen Scheer en Foppen 0341-463212

Hierden
Feenstra 088-8455000

Hoogland 
Feenstra 088-8455000

Hulshorst
Breman 0900-8212174

‘t  Loo
Breman 0900-8212174

Nunspeet 
Breman 0900-8212174

N.B.
Bewoners van Bachlaan 30 t/m 68 bellen Verwarmingssluis 038-3446555
Bewoners van Treubstraat 149-183 bellen Omnia Wonen 0341-278 777
Bewoners van Treubstraat 121-147 bellen Omnia Wonen 0341-278 777
Bewoners van Treubstraat 105-119 bellen Omnia Wonen 0341-278 777
Bewoners van Heemskerklaan 129- 203 bellen Omnia Wonen 0341-278 777
Bewoners van Vivaldi-erf 2-54 bellen Omnia Wonen 0341-278 777
Bewoners van Johan Frisoplein 41-67 bellen Langkamp 06-53447688
Bewoners van Prins Bernhardstraat 2-82 bellen Breman 0900- 8212174
Het CV-onderhoud voor de Ds. de Bouterlaan 14 a-g en 16-30 is voor u zelf

Oldebroek, Oosterwolde
Breman 0900-8212174

Oldemarkt
Breman 0900-8212174

Steenwijk
Breman 0900-8212174

N.B.
Bewoners van de De Meenthehof bellen Van Dam 0548-514341

Utrecht 
Feenstra 088-8455000

Vierhouten
Breman 0900-8212174

Wanneer worden reparaties uitgevoerd?

Een medewerker van Omnia Wonen komt op werkdagen tussen 8.00 - 17.00 uur bij u langs. Afhankelijk van de regio/medewerker kunt u een voorkeur voor eind/begin van de morgen/middag bespreken.

Wordt de reparatie door een onderhoudsbedrijf uitgevoerd? Dan wordt u door hen gebeld. Zij maken binnen 24 uur een afspraak met u wanneer het u uitkomt. U heeft zelf het beste zicht op uw agenda. 

Heeft u een calamiteit of een urgent reparatieverzoek? Een medewerker van de meldkamer of een medewerker van Omnia Wonen neemt contact op met het onderhoudsbedrijf. Binnen twee uur start het onderhoudsbedrijf met de werkzaamheden. De werkzaamheden zijn gericht op herstel of op het maken van een noodvoorziening.

Waarom worden er kosten voor een reparatie aan mijn woning in rekening gebracht?

Wij zijn niet verantwoordelijk voor al het onderhoud aan uw woning. Bepaalde zaken zijn uw eigen verantwoordelijkheid. In het onderhouds ABC geven wij aan welk onderhoud of herstel door ons wordt gedaan en welk onderhoud voor uw rekening komt. Het onderhouds ABC vindt u in de folder Onderhoud, reparaties en schade aan de woning.

Service Huurdersonderhoud
Door deel te nemen aan het Service Huurdersonderhoud kunt u een reparatieverzoek aan ons doorgeven die u normaal gesproken zelf hoort te doen. Is de schade met opzet ontstaan? Dan betaalt u de kosten altijd zelf.

Ik wil gecertificeerde sleutels bijbestellen. Kan dat?

Ja, dat kan. Neemt u contact met ons op. De kosten voor de sleutels komen voor uw eigen rekening.

Ik ben mijn sleutels kwijt van mijn woning / brievenbus. Wat kan ik doen?

Bent u uw sleutels kwijt van uw woning? Heeft u misschien nog een reservesleutel? Dan kunt u deze gebruiken. Wij adviseren u dringend een nieuwe sleutel bij te laten maken. Die kunt u dan weer als reservesleutel gebruiken. Is dit niet het geval? Dan moet de cilinder vervangen worden. De kosten zijn voor uw eigen rekening. U kunt de cilinder zelf (laten) vervangen of bij ons een nieuwe cilinder aanvragen. Neemt u hiervoor contact met ons op. 

Bent u uw sleutels kwijt van uw brievenbus? Dan moet het slot vervangen worden. De kosten zijn voor uw eigen rekening. U kunt het slot zelf (laten) vervangen of een nieuw slot bij ons aanvragen. Neemt u hiervoor contact met ons op. 

De kosten vindt u in de brochure huur opzeggen.

Doordat ik lekkage heb gehad, heb ik een hoog waterverbruik. Kan Omnia Wonen mij tegemoet komen in de kosten?

Als u een hoog waterverbruik heeft door een lekkage, dan kunt u contact opnemen met Omnia Wonen. Wij gaan dan onderzoeken of u in aanmerking komt voor een schadevergoeding.

Wat kan ik doen aan vocht in mijn woning?

Tips:

  • ventileert u voldoende? (dus niet een half uurtje per dag, maar de gehele dag)
  • stookt u voldoende? (vooral in de badkamer is dit belangrijk)
  • zijn de ventilatieroosters schoon?
  • heeft u vochtvreters neergezet?
  • een goedkope oplossing om schimmelplekken te verwijderen: Neem 2 delen ammoniak en 1 deel water en doe dit in een sproeier.  Daarna wel goed ventileren en pas op voor uw kleding!

Meer informatie vindt u in de folder Vocht en Ventilatie.

Voor het verwijderen van schimmelplekken in uw woning kunt u ook gebruik maken van soda. Kijkt u naar onderstaand filmpje.

Wie is verantwoordelijk voor een kapotte WC bril?

U bent zelf verantwoordelijk voor garnituur van wc, douche- en toiletruimte. Dit valt onder het besluit kleine herstellingen. Is de toiletbril door slijtage aan vervanging toe? Dan valt dit onder het Service Huurdersonderhoud.

Ik heb mezelf buitengesloten, wat kan ik doen?

Heeft u geen reservesleutel? Dan kunt u een sleutelspecialist bellen. Wij kunnen ook iemand sturen, de kosten betaalt u altijd zelf.

Ik vermoed een koolmonoxide lekkage. Wat moet ik doen?

De oorzaak van een koolmonoxidevergiftiging is meestal een slecht onderhouden gastoestel én te weinig ventilatie. Koolmonoxide is een zeer giftig gas dat ontstaat bij onvolledige verbranding van bijvoorbeeld gas of hout. De onvolledige verbranding treedt vooral op bij te weinig aanvoer van verse lucht of bij vervuiling of defecten van de branders in het toestel. Daarnaast kunnen ook gescheurde, losgekoppelde, verroeste of gecorrodeerde afvoerpijpen, gescheurde gemetselde schoorsteenkanalen of een foutieve installatie van toestellen die fossiele brandstof gebruiken zorgen voor koolmonoxide in een woning. Bij de bouwmarkt is een CO melder te koop (de kosten hiervoor bedragen ca. €25,00).

Wanneer worden de dakgoten van ons woongebouw gereinigd?

De firma Stelder reinigt één keer per jaar de goten van onze woongebouwen. Er is een aantal complexen waarbij een hoger aantal reinigingsbeurten in het jaar plaatsvindt. Bijvoorbeeld omdat er veel bomen in de buurt staan.

Mijn watermeter loopt, terwijl alle kranen dicht zijn. Hoe kan dat?

Draait u de waterkraan dicht.

  • Loopt de meter nog? Dan is de meter waarschijnlijk stuk. Neemt u contact op met het Waterbedrijf voor reparatie van uw meter.
  • Loopt de meter niet meer? Dan is er waarschijnlijk een lek ergens in uw woning. Meldt u dit aan ons via een reparatieverzoek.

Wat moet ik doen bij een stroomstoring?

Voordat wij uw melding aannemen, vragen wij u eerst een stekkerproef te doen om er zeker van te zijn dat de storing niet is ontstaan door één van uw eigen apparaten:
1. Schakel alle groepen in de meterkast uit, of verwijder de zekeringen van de groepen
2. Verwijder in de gehele woning alle stekkers uit de stopcontacten
3. Schakel de groepen in de meterkast weer in
4. Schakel de aardlekschakelaar weer in
5. Plaats één voor één de stekkers weer in het stopcontact. Zet hierbij de apparaten ook één voor één aan of wacht tot deze automatisch aanslaan (zoals bij koelkasten)
6. Valt de aardlekschakelaar opnieuw uit op het moment dat u een stekker in het stopcontact stopt of een apparaat aanzet? Dan is dit apparaat de veroorzaker van de storing. Het moet gerepareerd of vervangen worden.
7. Geeft geen enkel apparaat een probleem? Is er ook geen sprake van overbelasting? En schakelt de aardlekschakelaar toch uit? Dat is er waarschijnlijk iets met uw installatie aan de hand. Doe dan een reparatieverzoek via Mijn Omnia Wonen.

Let op! Blijkt dat uw eigen apparatuur toch de storing veroorzaakt? Dan zijn wij genoodzaakt de kosten bij u in rekening te brengen. Voer dus altijd eerst de stekkerproef uit.

Wie kan mijn dakgoot reinigen?

U kunt terecht bij de Firma Stelder 0570 - 62 89 48 / info@dsdg.nl.

De prijs bedraagt € 25.- incl. BTW voor dakgoten aan de voor- en achterzijde van de woning, die bereikbaar zijn met een ladder. De uitvoering gaat in overleg met u, en als de firma Stelder in de buurt is. Als ze apart moeten rijden gaat dit ook in overleg met u, maar dat kan extra kosten met zich meebrengen. 

Mijn dakgoot/hemelwaterafvoer lekt, wie betaalt de reparatie?

Afhankelijk van de oorzaak betaalt u of betalen wij. Is de oorzaak een defecte regenpijp dan zijn wij verantwoordelijk. Is het probleem ontstaan door een verstopte dakgoot of hemelwaterafvoer? Dan is het herstel voor uw eigen kosten.

Waar meld ik schade door inbraak / vandalisme / politie-inval?

Inbraak
Heeft u aangifte gedaan? Wij herstellen de schade voor u. Denkt u er aan een kopie van de aangifte binnen 14 dagen bij ons in te leveren? Ontvangen wij geen aangifte? Dan komen de kosten alsnog voor uw rekening. Extra hang- en sluitwerk ter voorkoming van een nieuwe inbraak betaalt u zelf.

Vandalisme
Deze kosten zijn voor uw eigen rekening. U kunt uiteraard proberen de kosten te verhalen op degene die de schade veroorzaakte.

Politie-inval
U bent zelf aansprakelijk voor alle schade aan de woning door een politie-inval vanwege een (vermeende) criminele activiteit in uw woning. Wij kunnen deze schade voor u herstellen, maar brengen deze bij u in rekening.

De buitenverlichting is stuk. Waar meld ik dit?

  • Hangt de lamp aan de voor- of achterzijde van uw eensgezinswoning of schuur? Dan bent u zelf verantwoordelijk voor het vervangen van de lamp.
  • Hangt de lamp aan de schuur als onderdeel van achterpadverlichting? Doe dan een reparatieverzoek. Dan kan een vakman van Omnia Wonen de lamp herstellen.

Wat kan ik doen aan muizen / ratten / ongedierte?

U kunt de bestrijdingsdienst van uw gemeente bellen. De bestrijding is uw eigen verantwoordelijkheid. Voorlichting en meer informatie over de bestrijding van ongedierte vindt u op de website Meldpunt ongedierte.

Waar meld ik een storing aan de mechanische ventilatie (MV)?

Storingen aan uw mechanische ventilatie (MV) herstellen wij niet zelf. U mag rechtstreeks contact opnemen met het installatiebedrijf in uw regio.

Afhankelijk van waar u woont kunt u uw storing telefonisch melden:

Amersfoort
Feenstra 088-8455000

Amstelveen 
Feenstra 088-8455000

Arnhem
Feenstra 088-8455000

Assen
Breman 0900-8212174

Den Haag
Feenstra 088-8455000

Eesveen
Breman 0900-8212174

Elburg
Breman 0900-8212174

Elspeet 
Breman 0900-8212174

Ermelo
Feenstra 088-8455000

’t Harde
Breman 0900-8212174

Harderwijk
Feenstra 088-8455000

N.B.
Bewoners van Triasplein en Bazuindreef bellen met ons via 0341-27 87 77

Hierden
Feenstra 088-8455000

Hoogland 
Feenstra 088-8455000

Hulshorst
Breman 0900-8212174

‘t  Loo
Breman 0900-8212174

Nunspeet 
Breman 0900-8212174

N.B.
Bewoners van Treubstraat 105-119 bellen met ons via 0341-278 777
Bewoners van Treubstraat 121-147 bellen met ons via 0341-278 777
Bewoners van Treubstraat 149-183 bellen met ons via 0341-278 777
Bewoners van Vivaldi-erf 2 t/m 54 bellen met ons via 0341-278 777
Bewoners van Heemskerkaaln 129-155 bellen met ons via 0341-278 777
Bewoners van Heemskerklaan 157-203 bellen met ons via 0341-278 777
Bewoners van Ds. de Bouterlaan zijn verantwoordelijk voor het onderhoud van de MV installatie
Bewoners van Johan Frisoplein 41-67 bellen met ons via 0341-278 777
Bewoners van Prins Bernhardstraat 2 - 82 bellen met ons via 0341-278 777
Bewoners van Bachlaan 30-58 bellen met Van der Sluis via 038-3446555

Oldebroek, Oosterwolde
Breman 0900-8212174

Oldemarkt
Breman 0900-8212174

Steenwijk
Breman 0900-8212174

Utrecht 
Feenstra 088-8455000

Vierhouten
Breman 0900-8212174

Is mijn berging geïsoleerd?

Omnia Wonen heeft geen geïsoleerde bergingen. In Nederland is 95% van de bergingen niet geïsoleerd. Een berging/schuur moet niet lekken tijdens regen, maar dat het vochtig is en vriest in een berging is heel gewoon. Een berging is goed te ventileren, door af en toe een raam of deur open te zetten of ventilatiegaten open te maken.

Hoe hang ik een rookmelder op? En hoe vervang ik de batterij in mijn rookmelder?

Een batterij vervangt u eenvoudig:

Een rookmelder op het lichtnet:
Stap 1: Schakel in de meterkast de stroom uit.
Stap 2: Draai de rookmelder linksom uit de montageplaat of druk een schroevendraaier in de uitsparing aan de zijkant van de melder om deze te ontgrendelen van de montageplaat.
Stap 3: Open de batterijlade en verwijder de batterij.
Stap 4: Let op de juiste positie van de batterij. Breng een soortgelijke, vervangende batterij aan.
Stap 5: Schuif de rookmelder terug op de montageplaat.
Stap 6: Schakel in de meterkast de stroom weer in.
LET OP: Vervang uitsluitend de batterij! Nooit de complete rookmelder.

Een losse rookmelder:
Geeft uw rookmelder elke 30 á 40 seconden een korte pieptoon? Dan moet de batterij van uw rookmelder vervangen worden.
Stap 1: Draai de rookmelder linksom uit de montageplaat of druk een schroevendraaier in de uitsparing aan de zijkant van de melder om deze te ontgrendelen van de montageplaat.
Stap 2: Open de batterijlade en verwijder de batterij.
Stap 3: Let op de juiste positie van de batterij. Breng een soortgelijke, vervangende batterij aan.
Stap 4: Schuif de rookmelder terug op de montageplaat.
Stap 5: Druk ter controle de testknop aan de bovenzijde van de melder in.

Een rookmelder met een niet verwisselbare lithium batterij:
Stap 1: Van deze rookmelder is het niet mogelijk om de batterij te vervangen. U zult de complete rookmelder moeten vervangen.
Stap 2: Gooi de oude rookmelder niet bij het afval. De rookmelder hoort bij het klein chemisch afval.

Op de zijkant van de rookmelder staat veelal een datum waarop de batterij vervangen dient te worden.

Waarom is ventileren zo belangrijk?

Is uw beglazing regelmatig beslagen met condens? Hangt er een bedompte lucht in huis? Dan hebt u waarschijnlijk last van vocht in huis.

Wat kan ik daar tegen doen?
Vochtoverlast is een probleem. Er verschijnen schimmelplekken op de muur, het behang laat los of verf bladdert af. Hoe kunt u dit voorkomen? Ventileren! Zorg dat de woning voldoende zuurstof krijgt.

Luchten of ventileren?
Er is duidelijk een verschil tussen luchten en ventileren. Bij luchten wordt meestal even een raam open gezet om zo verse lucht binnen te krijgen. Als het een beetje waait, hoeft dit maar 10 minuten en bij grondig luchten maximaal 30 minuten.

Luchten is echter niet voldoende in vertrekken waar constant mensen aanwezig zijn, in de badkamer en in de keuken. Ventileren is dan beter. Een constante stroom verse lucht, dat is de beste ventilatie. Misschien denkt u dat u dan meer stookt, maar dat is gelukkig niet zo: een woning met vochtige lucht kost veel meer om te verwarmen, dan een woning met droge lucht. Bespaar dus energie door het goed ventileren van de woning!

Hoe komt vocht in de woning?
Nieuwbouwhuizen kunnen de eerste jaren last hebben van bouwvocht. Verder kan vocht ontstaan door lekkages of doorslaande muren, het vocht komt dan van buitenaf.

Veel vaker komt het vocht van binnenuit. Door koken en douchen. Ook door transpiratie en ademen ontstaat er vocht. Eén persoon produceert ongeveer 1 à 2 liter vocht per dag door te ademen en te transpireren. In combinatie met douchen, koken enz. produceert een gemiddeld gezin ongeveer 12 liter vocht per dag.

24 meer vragen tonen