Verwarmingskosten

Heeft u blokverwarming? Dan betaalt u als onderdeel van de maandelijkse huur een voorschotbedrag voor uw individuele verwarming. De door u betaalde voorschotten rekenen wij één keer per jaar met u af. Naast de afrekening die u van ons ontvangt, krijgt u ook een gespecificeerde afrekening van Ista Nederland. Ista registreert in uw woongebouw het energieverbruik met kostenverdeelmeters of een individuele Gigajoule meter.

In de begeleidende brief bij de afrekening staat een algemene toelichting en vindt u ook de contactgegevens van Ista Nederland. Ook vertellen wij u in deze brief of wij uw maandelijkse voorschot aanpassen voor het nieuwe jaar.

Veel gevraagd over Verwarmingskosten

De totale kosten op de ista afrekening veranderen nauwelijks, terwijl ik minder verbruikte. Hoe kan dat?

Omdat u relatief weinig de verwarming aan heeft, bestaat het grootste deel van de kosten die vermeld staan op uw ista afrekening uit vaste kosten. Deze vaste kosten zijn voor iedere huurder hetzelfde. Wat de vaste kosten zijn vindt u op de Ista afrekening in blok 4. In blok 1 staat uw aandeel in de vaste kosten.

Zijn er ook voorwaarden waaraan Omnia Wonen zich hoort te houden als leverancier van mijn warmte (blokverwarming)?

Jazeker, alle leveranciers van warmte zijn verplicht zich aan de Warmtewet te houden. De wet voorkomt dat u teveel betaalt of dat u tegen slechte voorwaarden warmte geleverd krijgt. Per 1 januari 2014 vindt volgens de Warmtewet levering van warmte plaats op grond van een leveringsovereenkomst. Wat betreft de levering van warmte verandert er niets voor u. Wij blijven zoals altijd warmte leveren.

De nieuwe Warmtewet schrijft daarnaast een aantal bepalingen voor, die in de leveringsovereenkomst opgenomen moeten worden. Deze aanvullingen staan nog niet in de huurovereenkomst en vindt u terug in de Aanvullende Voorwaarden Warmtelevering Woningstichting Omnia Wonen (versie 2014).

Kan ik via Omnia Wonen gebruik maken van voordelige energie?

U beslist zelf van welke leverancier u gas en elektriciteit afneemt. Om het u makkelijker en overzichtelijker te maken, hebben wij samen met andere woningcorporaties WoonEnergie opgericht. Onder deze naam kopen wij gezamenlijk energie in. Omdat WoonEnergie energie afneemt voor honderdduizenden huurders, profiteert u van gunstige voorwaarden. 

Meer informatie vindt u op de website van WoonEnergie. Hier vindt u ook het aanmeldformulier. WoonEnergie regelt gratis de overstap. De leidingen en meters in uw woning wijzigen niet. 

Heeft u blokverwaming? Dan is het helaas niet mogelijk om gebruik te maken van WoonEnergie.

Ik ben het niet eens met mijn afrekening. Hoe maak ik bezwaar?

Bent u het niet eens met uw afrekening? Neemt u dan contact met ons op. We kijken dan samen of we uw vragen kunnen beantwoorden en tot een oplossing kunnen komen. Komen we er samen niet uit? Dan kunt u terecht bij de Huurcommissie. Betaal wel eerst de afrekening aan Omnia Wonen voordat u bezwaar maakt bij de Huurcommissie.

De Huurcommissie is onafhankelijk en haar uitspraak is bindend. U kunt bezwaar aantekenen bij de Huurcommissie binnen 24 maanden na afloop van de ontvangstdatum van uw afrekening. Als u door de uitspraak van de Huurcommissie minder of niet hoeft te betalen, dan betalen wij het bedrag aan u terug.

Om bezwaar te maken kunt u het bezwaarformulier gebruiken, dit kunt u downloaden op de website van de Huurcommissie.

Ik wil graag meer besparen op mijn energiekosten. Kan Omnia Wonen mij helpen?

Wij denken graag met u mee. Daarom bieden wij u gratis een geheel onafhankelijk energieadvies aan. U krijgt dit advies over uw energieverbruik van een energieambassadeur van Omnia Wonen. De energieambassadeurs zijn vrijwilligers die ook huren bij Omnia Wonen. Zij zijn opgeleid om u te adviseren over de energiebesparende mogelijkheden in de woning. De energieambassadeurs zijn op de hoogte van de tips en trucs voor energiebesparing en passen deze toe op uw persoonlijke situatie. 


Een meter in mijn woning registreert verbruik (op mijn ista afrekening). Maar mijn thermostaatkraan staat altijd dicht. Hoe kan dit?

Ook als de thermostraatkraan dicht is, staat de vorstbeveiliging aan. Bij een temperatuurverschil van meer dan 4,5 graden geeft het element warmte af om te voorkomen dat leidingen bevriezen. Er is dan toch sprake van verbruik ondanks dat de kraan dicht is.

Mijn woning is aangesloten op blokverwarming. Kan ik veranderen van energieleverancier?

Nee, dat is niet mogelijk. De kosten van uw blokverwaming maken onderdeel uit van uw servicekosten. Voor elektra en (kook)gas kunt u wel zelf een energieleverancier kiezen.

Waarom is mijn voorschot aangepast?

Is het verschil tussen het voorschot dat u betaalt en de werkelijke kosten groot? Dan passen wij het voorschot aan. Wanneer dit voorschot ingaat en wat het nieuwe voorschotbedrag is, leest u in de begeleidende brief bij uw jaarlijkse afrekening.

Waarom gebruik ik opeens veel meer energie?

Toename van uw energieverbruik kan verschilenden redenen hebben. Heeft u een grote stroomverbruiker in huis? Een elektrische boiler, waterbed of airconditioner kan bijvoorbeeld de uw energieverbruik laten stijgen.

We zetten een paar handige tips voor u op een rijtje:

  • Let bij uw keuze uit apparaten op het vermogen, dit staat aangegeven in W of watt: Niet alle apparaten werken continu op vol vermogen, daarom kan het moeilijk zijn om het verbruik van een apparaat in te schatten. Met een losse energiemeter of andere energieverbruiksmanagers kunt u het verbruik in kilowattuur (kWh) precies meten.
  • Laat een apparaat niet ongebruikt aan of op stand-by staan.
  • Let bij aankoop van elektrische apparaten op het energielabel. Een apparaat met energielabel A(+++) is het zuinigst met stroom. Lees meer hierover op het energielabel van het apparaat.
  • U kunt vaak via de website van uw energieleverancier met een persoonlijke webpagina uw energieverbruik bijhouden. 

Nog meer besparingstips vindt u op de website van Milieucentraal.



6 meer vragen tonen