Contactformulier

Maak uw keuze:

Gerelateerde vragen

De overname van mijn spullen was geregeld. Nu accepteert de nieuwe huurder de woning toch niet, wat nu?

Wij doen ons best om zo snel mogelijk een nieuwe huurder te vinden. Indien er op het moment van de eindinspectie geen kandidaat huurder bekend is, bespreken we of overnames achter mogen blijven totdat een nieuwe huurder gevonden is. Dit kan betekenen, dat als de nieuwe huurder de overnames niet wil, deze alsnog door u verwijderd moeten worden.

Er staat een bedrag op de eindafrekening voor iets dat niet in het opzeggingsbezoek-rapport staat. Hoe kan dat?

U had tot de einddatum van de huur de gelegenheid om gebreken die voor uw rekening komen in goede staat te brengen. Hieronder vallen ook gebreken die tijdens het opzeggingsbezoek niet zichtbaar waren, of welke zijn ontstaan in de periode tussen het opzeggingsbezoek en het inleveren van de sleutels.

Met het ondertekenen van het opzeggingsbezoek-rapport, bent u akkoord gegaan met de herstelkosten en de betaling van de eindafrekening.

Heeft onderhuur gevolgen voor mijn huurtoeslag?

Voor deze vraag kunt contact opnemen met de Belastingdienst. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. U kunt de Belastingdienst ook bereiken via het gratis telefoonnummer 0800 - 0543. Zorgt u ervoor dat u dan uw burgerservicenummer bij de hand heeft.

Het lukt me niet om me aan te melden voor Mijn Omnia Wonen. Wie kan mij helpen?

Lukt het u niet om zich aan te melden? Neemt u dan contact met ons op. Wij helpen u graag.

Hoe bied ik een zelf aangebrachte verandering ter overname aan?

Gaat u verhuizen? Dan kunt u uw zelf aangebrachte verandering ter overname aanbieden aan een volgende huurder. Uw verandering moet wel zijn goedgekeurd door Omnia Wonen, voor eventuele overname door een volgende huurder. Hierover ontvangt u tijdens het opzeggingsbezoek meer informatie. Keurt de medewerker van Omnia Wonen uw zelf aangebrachte verandering niet goed? Dan vragen wij u deze te verwijderen voordat u verhuist.


Hoe geef ik een wijziging door van mijn persoonsgegevens?

Als u ons per mail of per brief de wijziging door wilt geven, dan passen wij dit aan in ons systeem. Wilt u uw naam wijzigen in verband met een scheiding? Dan hebben wij hiervoor de scheidingspapieren nodig. Bij overlijden hebben wij een akte van overlijden of een rouwkaart nodig om uw gegevens aan te kunnen passen.

Hoe hoor ik dat ik Gouden Huurder ben?

U ontvangt van ons een brief als u Gouden Huurder bent. In die brief leest u wat dit betekent en hoe wij dit graag met u vieren. Wij nemen na het verzenden van de brief contact met u op en maken een afspraak om deze feestelijke gebeurtenis te vieren. Wij kiezen ervoor om alle huurders op dezelfde dag in het zonnetje te zetten. Deze datum is altijd in de maand november van het betreffende jaar.Wilt u het liever niet vieren? Dan horen we dat natuurlijk ook graag van u.

Hoe lang bewaart Omnia Wonen mijn informatie online en kan ik informatie terugvinden?

Aan de huidige gegevens op 'Mijn Omnia Wonen' is geen limiet. Dit betekent dat u uw gegevens op dit moment altijd terug kunt zien.

Hoe lang moet ik een woning huren?

Dat verschilt:

  • Huurovereenkomsten gaan in de meeste gevallen aan voor onbepaalde tijd. In sommige gevallen verhuren we woningen voor bepaalde tijd. Bijvoorbeeld omdat we woningen op termijn gaan slopen.
  • Bij woningruil gaat u de verplichting aan de woning voor tenminste één jaar te huren.
  • Bij vrije sector woningen huurt u de woning minimaal voor zes maanden.
  • Bij nieuwbouw bent u verplicht de woning zes maanden te huren na de sleuteloverdracht. 

Hoe vraag ik een verhuurdersverklaring aan?

Als u een andere woning gaat huren, vraagt uw nieuwe verhuurder u waarschijnlijk om een verhuurdersverklaring. Met een verhuurdersverklaring geven wij als verhuurder een verklaring van uw woon- en betaalgedrag af over de afgelopen jaren dat u bij ons huurde. 

Hier vraagt u de verhuurdersverklaring aan.

Hoe vraag ik woningruil aan?

U zoekt zelf een ruilpartner. U kunt bijvoorbeeld via de website www.woningruil.nl of de app 'Huisjehuisje' op zoek gaan naar een ruilpartner. Ook kunt u een kaartje ophangen in de supermarkt of een advertentie plaatsten in de krant.

Als u een ruilpartner heeft gevonden kunt u een verzoek tot woningruil bij ons indienen. Vergeet niet een recente inkomensverklaring (IBRI) en eventueel een verhuurdersverklaring mee te sturen. Een verhuurdersverklaring is alleen nodig als uw ruilpartner niet van Omnia Wonen huurt.

Een woningruil is een gewone verhuizing. De woning wordt geïnspecteerd, zodat de woning in een goede staat wordt opgeleverd aan de nieuwe huurder. De huurprijs wordt aangepast aan het huidige huurbeleid. De nieuwe huurder ondertekent een nieuwe huurovereenkomst.

Als de ruil doorgaat moet bij de ondertekening van de huurovereenkomst een geldig legitimatiebewijs getoond kunnen worden.

Er is een aantal voorwaarden waar u rekening mee moet houden als u uw woning wilt ruilen:
- Na de woningruil moet u minimaal één jaar in de woning blijven wonen. U sluit een contract voor minimaal een jaar.
- U voldoet aan de voorwaarden die gelden voor de woning, zoals inkomen, leeftijd, etc.
- U staat ingeschreven als woningzoekende.
- U zoekt zelf een ruilpartner.
- U vraagt en krijgt toestemming van Omnia Wonen. Soms heeft u ook toestemming van uw gemeente nodig, wij vragen deze toestemming dan voor u aan.
- U heeft geen huurachterstand en de huur altijd op tijd betaald.
- U heeft de afgelopen jaren geen overlast veroorzaakt.
- U voldoet aan de regels voor passend toewijzen.
- U voldoet aan de regels die in een gemeente gelden.
- U bent in het bezit van een geldig legitimatiebewijs.
- Zijn de woningen van verschillende corporaties? Dan moeten beide corporaties toestemming geven.

Hoe weet ik dat er nieuwe informatie voor mij klaarstaat in Mijn Omnia Wonen?

Op dit moment krijgt u van ons nog geen bericht dat er nieuwe informatie klaarstaat. Van de zaken die u zelf regelt bij 'Mijn Omnia Wonen' krijgt u een bevestiging per mail. In de toekomst krijgt u ook uw correspondentie via 'Mijn Omnia Wonen'. Het sturen van een melding over nieuwe informatie, ontwikkelen we in de toekomst. Hierover krijgt u van ons bericht.

Hoe wijzig ik mijn e-mailadres in Mijn Omnia Wonen?

Uw mailadres is ook uw gebruikersnaam. Om uw mailadres te wijzigen, wijzigt u dus uw gebruikersnaam. Log in op 'Mijn Omnia Wonen'. Bij instellingen klikt u de button 'gebruikersnaam wijzigen'. Volg daarna de stappen.

Hoe wijzig ik mijn persoonlijke gegevens in Mijn Omnia Wonen?

Binnen 'Mijn Omnia Wonen' kunt u uw telefoonnummer en inloggegevens (mailadres) wijzigen. Hiervoor gaat u naar 'mijn gegevens' en vervolgens naar 'mijn gegevens wijzigen'. Wilt u andere gegevens wijzigen? Neem dan contact met ons op.

Hoe wijzig ik mijn wachtwoord voor Mijn Omnia Wonen?

Nadat u bent ingelogd, kunt u uw wachtwoord wijzigen. In het startscherm gaat u naar 'mijn instellingen' en vervolgens klikt u op de button 'wachtwoord wijzigen'.

Ik ben gehuwd / ga samenwonen / ga scheiden, moet ik dit doorgeven?

Ja dit moet u doorgeven. Dit kan namelijk gevolgen hebben voor de huurovereenkomst.

Gehuwd: Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap sluit, wordt uw partner automatisch medehuurder. Dit is wettelijk zo geregeld. Dit houdt in dat u en uw partner dezelfde rechten en plichten hebben ten aanzien van de woning.

Samenwonen: De eerste twee jaar zien wij uw partner als inwoner. Dit houdt in dat hij/zij geen enkele aanspraak op de woning kan maken. Na twee jaar kunt u medehuurderschap aanvragen. Dit doet u schriftelijk, samen met een uittreksel uit het bevolkingsregister, waaruit blijkt dat u twee jaar samen ingeschreven staat op uw adres. Een medehuurder heeft dezelfde rechten en plichten als een hoofdhuurder.

Echtscheiding: Totdat de rechter uitspraak heeft gedaan, blijft u beiden verantwoordelijk voor de woning. In het echtscheidingsvonnis vindt u de beslissing van de rechter. Daarin staat wie gebruik mag blijven maken van de echtelijke woning. Als u een kopie inlevert, voegen wij dit bij de huurovereenkomst en passen we de tenaamstelling aan in ons systeem.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten van Mijn Omnia Wonen. Wat nu?

Op het aanmeldscherm kunt u 'ik ben mijn wachtwoord vergeten' aanklikken. Vervolgens kunt u de stappen volgen en zelf een nieuw wachtwoord aanmaken.

Ik ervaar overlast in de algemene ruimtes. Bij wie kan ik terecht?

Weet u wie de overlast veroorzaakt? Spreekt u hem of haar dan zelf aan. Helpt dit niet? Dan kunt bij ons een overlastmelding doen via Mijn Omnia Wonen.

Ik ga binnenkort verhuizen / ik ben net verhuisd. Wanneer krijg ik mijn afrekening servicekosten?

U krijgt uw afrekening binnen zes maanden na afloop van het servicekostenjaar.

Ik ga de huur opzeggen en ik ken iemand die de huur wil overnemen. Is dat mogelijk?

Nee, helaas kunnen wij uw woning niet aan een bekende toewijzen. De woning wordt geadverteerd voor nieuwe verhuur. Daar kan uw kennis dan ook op reageren. Hij of zij heeft dan wel een inschrijving als woningzoekende nodig.

Ik heb geen internet. Hoe meld ik me aan voor Mijn Omnia Wonen?

Om u aan te melden heeft u internet nodig. Misschien kunt u gebruik maken van het internet bij vrienden, familie of buren. Ook de openbare bibliotheek heeft vaak computers met internet. Veel openbare bibliotheken en wijkcentra bieden basis cursussen internetgebruik aan.

Ik heb me aangemeld voor Mijn Omnia Wonen. Stuurt Omnia Wonen mij nu geen post meer?

In de toekomst willen wij ook correspondentie sturen via 'Mijn Omnia Wonen'. Op dit moment doen we dat nog niet. U krijgt dus nog papieren post van ons. 

Ik heb me aangemeld, maar ontvang geen link om mijn aanmelding te bevestigen. Wat nu?

Ontvangt u binnen een uur geen e-mail met link? Kijk dan in uw spambox, misschien is de e-mail daarin terecht gekomen. Is dat niet het geval? Neem dan contact met ons op. Wij kijken voor u na wat er niet goed is gegaan met uw aanmelding.

Ik heb mijn huur opgezegd. Wanneer lever ik mijn sleutels in?

U levert de sleutels in op de laatste contractdag. Tijdens het opzeggingsbezoek wordt met u besproken hoe en waar de sleutels kunnen worden ingeleverd.

Ik kan niet aanwezig zijn bij de sleuteloverdracht, mag ik iemand anders sturen?

Als nieuwe huurder is het belangrijk dat u zelf bij de sleuteloverdracht aanwezig bent. U tekent ook de huurovereenkomst. Als u zelf met geen mogelijkheid bij de sleuteloverdracht aanwezig kunt zijn, kunt u iemand machtigen. U vraagt een machtiging voor sleuteloverdacht bij ons aan. Wij vragen daarbij om een geldig legitimatiebewijs van degene die u machtigt.

Ik krijg binnenkort een scootmobiel, waar kan ik deze stallen?

Veel gemeenten vergoeden de aanleg van een stalling met oplaadpunt voor een scootmobiel in de WMO. Vergoedt uw gemeente de stalling met oplaadpunt niet? Dan kunt u, in overleg en indien mogelijk, met Omnia Wonen de stalling met een oplaadpunt bepalen. Afhankelijk van de situatie betaalt u zelf de aanleg van het oplaadpunt, de stroomkosten en de huur van de scootmobielplaats.

Ik ontving geen brief met een activatiecode om in te loggen. Wat nu?

Neemt contact met ons op. Wij sturen u een nieuwe activatiecode toe.

Ik wil de huur opzeggen van mijn nog te bouwen nieuwbouwwoning? Kan dat?

Dat kan, wij hanteren een opzegtermijn van één maand. Opzeggen kan alleen schriftelijk. Wel brengen wij één maand huur extra bij u in rekening. Heeft u meerwerk uitgezocht? Dan brengen wij ook de kosten hiervoor bij u in rekening.

Ik woon samen. Kan mijn partner medehuurder worden?

Bent u getrouwd of geregistreerd partner? Dan hoeft u niets te doen. Uw partner is van rechtswege medehuurder, maar moet wel ingeschreven staan op het adres van uw huurwoning bij de gemeente. 

Als u samenwoont kan uw partner/ huisgenoot medehuurder worden. Voor het aanvragen van medehuurderschap stellen wij de volgende voorwaarden:
- U bent 18 jaar of ouder;
- U bent in het bezit van een geldig legitimatiebewijs. Als u een buitenlands paspoort heeft, dan bent u ook in het  bezit van een geldige verblijfsvergunning;
- U heeft minimaal twee jaar uw hoofdverblijf in de betreffende woning;
- U voert minimaal twee jaar een duurzame gemeenschappelijke huishouding met de huurder;
- Het medehuurderschap mag niet als doel hebben om op korte termijn hoofdhuurder te worden;
- U kunt financiële verplichtingen nakomen.

Bij de aanvraag stuurt u de volgende bijlagen mee:
- Uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA), waarop staat vanaf welke datum de aanvrager staat ingeschreven op het adres van de hoofdhuurder;
- Bewijsstukken waarmee u een duurzame gemeenschappelijke huishouding aantoont. Bijvoorbeeld kopieën van een gezamenlijke rekening (stuur een recente kopie en een kopie van twee jaar geleden mee), een samenlevingsovereenkomst of een verzekeringspolis van u samen.

Is de website van Omnia Wonen beveiligd en zijn mijn persoonlijke gegevens goed beschermd?

Wij vinden het heel belangrijk dat uw gegevens veilig zijn en alleen voor u toegankelijk. Daarom hebben we de veiligheid van 'Mijn Omnia Wonen' laten controleren door een gespecialiseerd bedrijf. 'Mijn Omnia Wonen' kwam goed door deze controle.

Is een betaling via Mijn Omnia Wonen goed beveiligd?

Wij hebben de veiligheid van 'Mijn Omnia Wonen' uitgebreid laten testen door een gespecialiseerd bedrijf. Ook de iDEALbetalingen werden uitgebreid getest. 'Mijn Omnia Wonen' kwam goed door deze controle.

Kan de naam van mijn ex-partner van de huurovereenkomst af?

Was u getrouwd/geregistreerd partner? Dan kunnen wij de naam van uw ex-partner niet van het contract halen. Uw partner kan alleen zelf zijn/haar deel van de huurovereenkomst opzeggen. Gebruikt u hiervoor het formulier opzeggen contractueel medehuurder. Dit formulier ondertekent u beiden.

Ging u uit elkaar al dan niet met een samenlevingscontract? 
Alleen als u beiden op het contract staat kunt u de naam van uw ex-partner van het contract laten halen. Gebruikt u hiervoor ook het formulier opzeggen contractueel medehuurder. Graag ontvangen we dit ingevulde formulier retour, ondertekent door u beiden.

In alle situaties is een maand opzegtermijn van toepassing. Als u dat wenst doen wij een tussenopname.

Kan ik de datum van mijn huuropzegging verschuiven?

Indien mogelijk kunt u de datum van uw huuropzegging verschuiven in overleg met de woonadviseur. Houd rekening met de opzegtermijn van één maand.

Kan ik een kopie van mijn huurovereenkomst aanvragen?

Ja, dat kan. Neemt u contact met ons op. Dan sturen wij u een kopie van de huurovereenkomst toe.

Kan ik eenzijdig mijn huur opzeggen na het verbreken van mijn relatie?

Als u na het verbreken van de relatie uw gedeelte van de huurovereenkomst wilt beëindigen, dan kunt u dit schriftelijk doen. Houd rekening met een maand opzegtermijn. U vult samen het formulier opzeggen contractueel medehuurder in. Tot de einddatum bent u samen verantwoordelijk voor alle verplichtingen zoals vastgelegd in de huurovereenkomst.



Kan ik mijn huuropzegging ongedaan maken?

Dat verschilt per situatie. U kunt mogelijk uw huuropzegging schriftelijk intrekken. De mogelijkheden voor het intrekken van de huuropzegging  zijn afhankelijk van de werkzaamheden die al zijn uitgevoerd om uw woning opnieuw te verhuren. Als de huuropzegging ingetrokken kan worden brengen wij kosten bij u in rekening. Deze bedragen € 100,-.

Kan ik mijn kind medehuurder maken?

Nee, kinderen komen niet in aanmerking voor medehuurderschap. Volgens de wet hebben kinderen geen duurzaam gemeenschappelijke huishouding met hun ouders. Kinderen verlaten tenslotte op een bepaald moment het ouderlijk huis om zelfstandig te wonen.

Kan ik ook iemand anders machtigen om voor mij gebruik te maken van Mijn Omnia Wonen?

Wij maken alleen voor de hoofdhuurder een account aan. Wilt u dat iemand anders uw zaken regelt? Dan kunt u uw inloggegevens aan die persoon geven. U bent zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van uw inloggegevens.

Kan ik roerende zaken ter overname aanbieden?

Met roerende zaken bedoelen we alle "losse zaken", zoals tapijt, gordijnrails en gordijnen. Als de nieuwe huurder dat soort zaken van u wil overnemen, dan is dat mogelijk. Maar u kunt hem of haar daar natuurlijk nooit toe verplichten. Tijdens de woningbezichtiging vult u samen met de nieuwe huurder het overnameformulier in. U stuurt een kopie van het formulier naar Omnia Wonen, zodat wij weten welke roerende zaken er achterblijven in de woning. De roerende zaken die de nieuwe huurder niet wil overnemen, verwijdert u. Houdt u er rekening mee dat de overname van roerende zaken altijd een afspraak is tussen u en de nieuwe huurder. Omnia Wonen is hierin geen partij.

Kan mijn partner ook gebruik maken van Mijn Omnia Wonen?

Met uw gebruikersnaam en wachtwoord kan uw partner ook gebruik maken van 'Mijn Omnia Wonen'.

Kom ik in aanmerking voor een WMO / woningaanpassing?

Uw gemeente bepaalt of u in aanmerking komt voor een WMO aanpassing. De gemeente is verantwoordelijk voor de regels, de financiering en de uitvoering van de WMO. Zij bepalen welke zorg zij aanbieden en aan wie. U kunt contact opnemen met uw gemeente voor meer informatie.

Krijg ik bij vertrek uit de woning een vergoeding voor de WMO-aanpassing?

Nee, u krijgt geen vergoeding voor de WMO-aanpassing.

Krijg ik een vergoeding voor mijn zelf aangebrachte verandering bij einde huur?

Voor door u aangebrachte verandering die zorgen voor een betere verhuurbaarheid of waardevermeerdering van de woning kunt u een vergoeding krijgen. Denkt u bijvoorbeeld aan een dakkapel, garage, centrale verwarming of dubbelglas. 

We hanteren daarbij een aantal voorwaarden:

  • Wij gaven u toestemming voor de aangebrachte verandering;
  • De zelf aangebrachte verandering is in goede staat;
  • Originele bonnen en facturen of een kopie daarvan zijn in ons bezit.

De vergoeding wordt berekend over de oorspronkelijke materiaalkosten. Hoe ouder de voorziening, hoe lager de kosten. Wij geven geen vergoeding voor comfortverhogende voorzieningen zoals een luxe keuken, badkamer, of toilet.

Kunnen WMO aanpassingen via een huurverhoging verrekend worden?

WMO aanpassingen in de woning verrrekenen wij niet in de huur. Voor aanpassingen die vanuit de WMO vergoed worden, betaalt u vaak een eigen bijdrage aan uw gemeente. De hoogte van uw eigen bijdrage is afhankelijk van uw inkomen en dat van uw partner.

Mag ik onderverhuren?

Als u de woning wilt onderverhuren of aan anderen in gebruik wilt geven, heeft u daarvoor onze  toestemming nodig. Dat geldt ook voor delen van de woning. U vraagt de toestemming schriftelijk aan, waarin u aangeeft:
- Aan wie u de woning wilt onderverhuren of in gebruik geven;
- Welke prijs u daarvoor vraagt;
- Welke periode u de woning wilt onderverhuren of in gebruik geven.

Wij geven u de toestemming voor onderverhuren of in gebruik geven van delen van de woning, als de woning uw hoofdverblijf blijft. We geven geen toestemming als door het onderverhuren of in gebruik geven te veel mensen in de woning wonen, waardoor wij schade kunnen lijden.

In de brochure onderhuur vindt u meer informatie.

Mijn activatielink voor Mijn Omnia Wonen is verlopen. Wat nu?

Is uw activatielink verlopen? Neemt u dan contact met ons op.

Mogen jullie informatie over mijn huurovereenkomst aan anderen geven?

Wij mogen dit alleen doen als u zelf toestemming geeft. Deze toestemming geeft u ons door het invullen en ondertekenen van het 'machtigingsformulier informatieverstrekking gegevens huurder'. Dit machtigingsformulier vindt u onderaan deze pagina.

Waar kan ik Mijn Omnia Wonen voor gebruiken?

U kunt 'Mijn Omnia Wonen' gebruiken om verschillende zaken te regelen. Denkt u aan:

  • Mijn gegevens – bekijk uw persoonlijke gegevens en huurcontract
  • Reparatieverzoek – plan zelf de datum en tijd
  • Mijn financiën – bekijk uw overzicht, doe betalingen of spreek een betalingsregeling af
  • Mijn woning – vind praktische informatie over uw woning, zoals het energielabel en de huurprijs
  • Mijn instellingen – wijzig eventueel uw wachtwoord en/of gebruikersnaam

Maar ook als u een aanvraag wilt doen om zelf te klussen, uw huur wilt opzeggen of een compliment wilt geven kunt u terecht op 'Mijn Omnia Wonen'.

Waar vind ik folders van Omnia Wonen?

Deze vindt u via het hoofdmenu onder 'Over Omnia Wonen' op deze website onder 'Publicaties'.

Waarom hoor ik niets op mijn officiële Gouden Huurder-dag, maar pas aan het einde van het jaar?

Wij kozen ervoor om alle huurders op dezelfde dag in het zonnetje te zetten. Deze datum is altijd in de maand november van het betreffende jaar.