Wij doen er alles aan om uw woning in een goede conditie te houden. Iedere woning heeft op zijn tijd onderhoud nodig. Bovendien kunnen dingen kapot gaan. Wij zorgen grotendeels voor het onderhoud en de reparaties aan de woning. Maar voor een aantal zaken draagt u als huurder zelf een steentje bij. In deze brochure leggen wij u uit wat u van ons mag verwachten en wat wij van u verwachten als het gaat om onderhoud en reparaties.

Wat mag u van ons verwachten?
Wij zorgen voor het onderhoud dat nodig is om de kwaliteit van de woning op peil te houden en de woning er goed uit te doen zien. Dit geldt vooral voor de buitenkant. Daarnaast kan het voorkomen dat dingen in of aan de woning bij normaal gebruik kapot gaan en gerepareerd moeten worden. In het algemeen voeren wij dat soort reparaties uit. In het Onderhouds ABC leest u precies wie waarvoor verantwoordelijk is.

Wat verwachten wij van u?
U bent zelf verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Dat betreft bijvoorbeeld het schoonhouden van de woning, het bijhouden van de tuin, het smeren van hang- en sluitwerk, het vervangen van lampen, het voorkomen en herstellen van bevriezing van waterleidingen en het ontluchten van radiatoren. Ook het schoonhouden van gemeenschappelijke ruimten, zoals liften, hallen, galerijen en trappenhuizen, is een taak van de huurder zelf. Vaak wordt dit laatste door ons centraal georganiseerd en uitgevoerd en verrekenen wij de onkosten in de servicekosten. U zorgt zelf voor het schilder- en behangwerk en de vloer- en wandafwerking in de woning. Ook bent u verantwoordelijk voor al het onderhoud en reparaties die ontstaan door nalatigheid, onachtzaamheid of beschadiging die u of uw bezoekers veroorzaken. Tot slot zorgt u ook voor het onderhoud en reparaties van zelf aangebrachte of van de vorige huurder overgenomen roerende voorzieningen of veranderingen.

Het kan zijn dat zelf aangebrachte veranderingen asbest bevatten. Twijfelt u of in zelf aangebrachte voorzieningen – of voorzieningen van Omnia Wonen waaraan u onderhoudswerkzaamheden wilt uitvoeren – asbest zit? Neem dan, voordat u aan de werkzaamheden begint, contact met ons op.

Service Huurdersonderhoud
U kunt kiezen voor het Service Huurdersonderhoud. Door deel te nemen aan het Service Huurdersonderhoud koopt u extra service. Met andere woorden: u geeft een reparatieverzoek aan ons door die u normaal gesproken zelf moet uitvoeren en wij zorgen dat het wordt opgelost. Een omschrijving van alle werkzaamheden die vallen onder het Service Huurdersonderhoud en de algemene voorwaarden staan in de folder Service Huurdersonderhoud en in het Onderhouds ABC achter in deze folder.

Schade
Schade aan de woning is voor uw rekening tenzij kan worden bewezen dat een ander, bijvoorbeeld Omnia Wonen, nalatig is geweest. Uiteraard moet alles in het werk gesteld worden om schade te voorkomen. Zoals bijvoorbeeld het goed sluiten van de ramen tijdens een storm en het tijdig nemen van maatregelen bij vorst, zodat de kans op bevriezing van kranen, radiatoren, leidingen en centrale verwarming tot een minimum wordt beperkt. Meubilair en stoffering (vaak ook wand-, plafond- en vloerafwerking) behoren niet tot het huis, maar zijn uw eigendom. U bent zelf verantwoordelijk voor eventuele schade hieraan. U kunt zich hiervoor verzekeren door het afsluiten van een inboedelverzekering.

Glasschade
Bij het sluiten van een huurovereenkomst bent u in de gelegenheid gesteld een glasverzekering af te sluiten. Voor € 1,00 per maand (prijspeil april 2013) bent u verzekerd tegen de breuk van het glas van alle ruiten in uw eigen woning en berging en/of schuur. Als u bij ons een glasverzekering heeft afgesloten, dan kunt u eventuele glasschade 24 uur per dag melden op telefoonnummer 0800-0226100.

Vernielingen
Als er sprake is van vernieling aan de woning door derden, dan meldt u dit bij ons en laat u hiervan zo snel mogelijk proces verbaal opmaken bij de politie. Als de dader niet bekend is en u valt geen verwijt te maken, dan komen de herstelkosten – met uitzondering van glasschade – voor onze rekening. Als de dader bekend is, zal deze de schade moeten vergoeden. Overige schade, zoals schade aan de persoon of goederen van de huurder, vergoeden wij niet.

Gasleiding
In uw woning zijn op sommige plekken doppen geplaatst op de gasleidingen. Dit is meestal alleen in de keuken, op de plek waar het gasfornuis moet komen. Dit doen wij in verband met de gasvoorschriften en voor uw veiligheid. Voordat u uw eigen gasfornuis aansluit, moet u een erkend gasinstallateur inschakelen. Hij kan uw gasfornuis aansluiten en controleren op lekkages.

Afvoer en riolering
Het rioleringssysteem in een woning is meestal samengesteld uit PVC buizen. PVC is een kunststof die niet bestand is tegen bepaalde chemische middelen zoals aceton, chloor, ether, jodium, nagellak, thinner, verfafbijtmiddel, wasbenzine. Spoel deze stoffen dus nooit via de afvoer! Hetzelfde geldt voor vet, zand en vuil. Dit veroorzaakt verstoppingen. Ook de inhoud van de kattenbak mag u niet door het toilet spoelen. Dit leidt tot ernstige verstoppingen in de afvoerbuizen. Het ontstoppen is een tijdrovende en kostbare klus en zal u een hoge rekening opleveren.

Dakgoten
Omnia Wonen reinigt dakgoten 1x per jaar. U bent echter zelf verantwoordelijk voor het schoonhouden van dakgoten. Als bij de jaarlijkse reiniging goten niet bereikbaar zijn (aangebouwde schuurtjes of overkappingen) bent u zelf verantwoordelijk voor het schoonhouden van die dakgoten. Verstoppingen berekenen wij door aan u. Ook als u geen medewerking verleent aan de gotenreiniger (of poortdeur gesloten, zonnescherm uit, tuin onbegaanbaar) bent u zelf verantwoordelijk.

Sanitair
Wij adviseren u wastafels en closetpotten uitsluitend schoon te maken met daarvoor bestemde reinigingsmiddelen. Het gebruik van chloor, zoutzuur, salpeterhoudende of andere bijtende middelen kan de afvoerleidingen ernstig beschadigen. Verwijder kalkaanslag nooit met een metalen voorwerp. Hiermee beschadigt u het glazuur. U kunt beter azijn gebruiken. Laat dit een tijdje inwerken op het glazuur en spoel vervolgens goed na met water.

CV en waterleiding
In de zomer of wanneer u op vakantie gaat, kunt u de kamerthermostaat op de laagste stand zetten. Haal niet de stekker van de CV ketel uit het stopcontact. In de vorstperiode moet u de installatie niet uitzetten en de radiatoren nooit helemaal dichtdraaien. De verwarming blijft dan een beetje werken, waardoor het risico op het bevriezen van de leidingen klein is. Als de radiatoren niet warm worden wanneer u de thermostaat hoger zet, dan kan het zijn dat er een storing in de CV installatie zit. Voordat u contact opneemt met de CV storingslijn kunt u kijken of u de storing zelf kunt oplossen:

  • Controleer in de meterkast de zekering waarop de CV is aangesloten.
  • Kijk of de stekker van de ketel goed in het stopcontact zit.
  • Controleer of de kamertemperatuur hoger is dan de temperatuur waarop de thermostaat is ingesteld.
  • Check of uw kranen warm water geven.
  • Controleer de waterdruk. Vul zonodig de installatie bij.
  • Controleer of de gasdruk open staat.
  • Ga na of de radiatorkranen open staan.
  • Druk op de resetknop.

Reparatieverzoeken
Als u een reparatieverzoek heeft, dan meldt u dit via Mijn Omnia Wonen. U kunt ons ook bellen. De termijn waarbinnen een reparatieverzoek wordt uitgevoerd is uiteraard afhankelijk van de urgentie van de reparatie en de drukte op dat moment. Meestal voeren onze vakmannen de werkzaamheden uit. Soms vragen wij een ander bedrijf dit te doen.

Onderhouds ABC
Het onderhouds ABC is een lijst met allerlei onderhoudszaken die op uw woning van toepassing kunnen zijn. In deze lijst geven wij aan welk onderhoud of herstel door ons wordt gedaan, welke onderhoud voor uw rekening komt en welk onderhoud onder het Service Huurdersonderhoud valt.

Download hier de brochure in PDF